Penězdroj
Založit   Podpořit   O Penězdroji

Jak připravit kvalitní projekt

PŘED ZALOŽENÍM

Je důležité si předem svůj projekt důkladně promyslet. Nápad je jedna věc, ale i když bude sebelepší a nebudete ho mít dobře rozmyšlen, může selhat. A to by byla určitě škoda. Před zahájením kampaně je důležité oslovit svou rodinu, přátele, známé, zda by byli ochotni na projekt také přispět. Je ideální mít již předem přislíbené nějaké příspěvky od této skupiny lidí. Na projekt, který nemá po týdnu trvání vybránu ani korunu, těžko přispějí lidé, kteří autora neznají. Statisticky začínají cizí lidé ve větší míře přispívat na projekty, které mají vybráno alespoň 40 % cílové částky. Také je dobré zjistit si, zda bude po Vašem produktu poptávka.

ZALOŽENÍ PROJEKTU

Projekt založíte jednoduše po registraci na naše stránky penezdroj.cz. Co kam a jak vyplnit máte důkladně popsané přímo v sekci „založení projektu“. Pokud by Vám přesto nebylo něco jasné, s důvěrou se na nás můžete obrátit a my Vám rádi pomůžeme. Každý projekt musí obsahovat úvodní fotku nebo video, které ideálně na první pohled zaujme, aby potenciální zájemce rozklikl Váš projekt a dál se o něj zajímal. Pro kategorii reward jsou důležité odměny, které obdrží podporovatel výměnou za příspěvek na projekt. V kategorii equity je zase důležité si dobře rozmyslet, jak velký podíl firmy jste schopni rozdělit mezi přispěvatele. Délku projektu si můžete zvolit mezi 10 – 55 dny. Ideální se jeví doba kolem 30 - 40 dnů, kdy stihnete kampaň rozjet, udržet jí po celou dobu zajímavou a Vaše potenciální podporovatele neomrzí. Pokud byste zvolili kratší dobu, je tu riziko, že nestihnete oslovit všechny, kteří by Vám byli ochotni přispět, pokud na druhou stranu zvolí delší časový horizont, musíte si být jisti, že udržíte pozornost vašich podporovatelů po celou dobu.

VÁŠ PŘÍBĚH

Jedna ze zásadních částí Vašeho projektu. Nesmí být ani moc dlouhý (dlouhé texty odrazují, navíc se v nich podstatné informace mohou ztrácet) ani moc krátký (to zase může vypadat, že si s tím autor nedal žádnou práci). Do Vašeho příběhu přidejte i přiměřené množství fotek. Příběh je to, co potenciální podporovatele zaujme, proto by v něm měl být představen autor, popřípadě tým, který se na projektu podílí, plán Vašeho projektu a důvod, proč ho chcete realizovat. Nezapomínejte, že je to Váš osobní nápad a je ho třeba i tak prezentovat. Nebojte se zapojit emoce, vytvořte zajímavou prezentaci, fantazii se meze nekladou.

FINANCOVÁNÍ

Model námi používaného financování je „vše nebo nic“. Pokud vyberete cílovou (nebo vyšší) částku – peníze jsou Vaše. Pokud se Vám však nepodaří dosáhnout Vašeho cíle, peníze se vrátí zpět podporovatelům. Zásadní je, správně si spočítat, kolik budete na svůj projekt potřebovat peněz. Nezapomeňte do této částky započítat i finance potřebné na odměny – včetně poštovného, provizi pro Penězdroj a poplatky pro finančního partnera (vše v obchodních podmínkách). Pokud potřebujete pomoct vypracovat finanční plán Vašeho projektu, můžete se obrátit i na nás – jednou z našich zpoplatněných služeb je i tvorba finančního plánu s odborníkem.

CO NABÍDNOUT

REWARD (Odměna)

Možností, co nabídnout jako odměnu je nepřeberné množství. Je dobré se řídit heslem „za málo peněz, hodně muziky“. Tedy – odměny udělat co nejzajímavější, ale tak, aby pro Vás nebyly finančně náročné. Jednou z hlavních odměn by měl být produkt, který vzejde z Vašeho projektu. Další možností jsou jeho limitované edice Vašeho produktu, slevy na něj nebo například setkání s Vámi, jako tvůrci projektu.Je důležité každou odměnu s rozmyslem ocenit, nezapomeňte započítat poštovné. Také si dobře rozmyslete termín dodání odměny, ať se Vám nestane, že pak budete muset obepisovat všechny podporovatele s omluvou, že termín dodání odměn bude jiný než slibovaný. Raději si nechte rovnou časovou rezervu. Ideální počet odměn, ze kterých si mohou podporovatelé vybírat je cca 8 – 12, jejich cena by se měla pohybovat od 100 Kč do tisícových částek (úměrně celkové částce, kterou chce na projekt vybrat). Při ohodnocování odměn myslete na to, že nejčastěji lidé přispívají 200 – 300 Kč.

PROPAGACE

Nedílnou součástí každého projektu je jeho propagace. S propagací začněte mezi Vaší rodinou a přáteli, kteří se s největší pravděpodobností stanou Vašimi největšími podporovateli. Můžete jim poslat email nebo vytvořit Vašemu projektu stránky na sociálních sítích. Nejúčinnější je potom osobní setkávání, kdy svým nadšením pro Váš projekt můžete nakazit i ostatní. U elektronické komunikace pozor na hromadné zprávy a moc časté připomínání. Část lidí hromadné zprávy vůbec nečte, a když jim budete projekt připomínat den co den, nadšeni z toho také nebudou. Daleko lepší je informovat je v přiměřené míře o novinkách, které jsou s projektem spojené. Pokud je Váš projekt zaměřen na nějakou vybranou skupinu / komunitu, oslovte ji a koncept Vašeho projektu jim vysvětlete. Pokud je zaujme, můžou Vám pomoci váš projekt propagovat mezi svými přáteli. Nezapomínejte ani na tradiční média. Investujte prostředky do reklamy v novinách, rádiu nebo do časopisu se stejným zaměřením jako má Váš projekt.

KOMUNIKACE

S Vašimi potenciálními podporovateli komunikujte. Když někdo vznese, ať už přes email či sociální sítě, dotaz, odpovídejte co nejdříve. Vytvořte příběh k Vašemu projektu a motivujte lidi, aby jej sdíleli. Můžete začít psát k Vašemu projektu blog. Můžete natáčet informativní videa. Nezapomeňte, že na shromáždění prostředků máte omezenou dobu, tak ať po celou dobu projekt žije. Ve chvíli, kdy se Vám podaří dosáhnout cílové částky, tak nepřestávejte s Vašimi podporovateli komunikovat. Dále je informujte o průběhu celého Vašeho projektu. Za své příspěvky si to zaslouží.

SPLNĚNÍ ZÁVAZKŮ

S plněním závazků neotálejte. Hned jak to bude možné, tak vyřizujte slíbené odměny. Vaši podporovatelé na ně čekají. Pokud se objeví nějaký problém, informujte je o tom.

Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.