03.12. 2015 Článek
Zakládáte startup? Sháníte peníze? Zde vám poradíme, jak sehnat finance na váš pořádný rozjezd. Část I.
Jedna z definic startupu by mohla znít: „Začínající společnost se skvělým nápadem, nadšením, odhodláním, pracovitým týmem a permanentním nedostatkem kapitálu na pořádný rozjezd“. Pokud mě budete někde citovat, nezapomeňte prosím na slovo „pořádný“ před slovem „rozjezd“ ☺
Protože dobře vím, o čem mluvím (náš Penězdroj naplňuje definici startupu do posledního písmene), rozhodl jsem se s Vámi podělit o svoje poctivě nastudované, poctivě promyšlené a poctivě vyzkoušené znalosti a zkušenosti s „moderním“ financováním startupů. „Moderním“ proto, že dále popsané fáze financování v sobě zahrnují vše, co dnešní svět startupům nabízí…s výjimkou bank a jejich úvěrů. Rozhodně banky nezavrhuji, ale než průměrný startup splní všechny jejich požadavky, tak už je z něj de facto dospělá firma a o těch budu psát až někdy jindy.
Dále popsané fáze jsou mým vlastním výtvorem, ale nezastírám, že jsem se inspiroval „dotkomáckými“ stránkami jako jsou Forbes, Entepreneur, Harbott a taky knihami jako je třeba Slicing Pie do Mike Moyera, kterou mimochodem po dohodě s autorem nechám příští rok přeložit do češtiny, protože je to opravu skvělá kniha o tom, jak správně rozdělit equitu ve startupu.
A teď konečně k hlavnímu tématu, tedy kde mohou startupisti získat kapitál. Vzhledem k tomu, že je fází dohromady sedm, rozdělil jsem po dohodě s redakcí článek na dvě části. Dnes tedy popíši fáze 1-3, příští týden pak fáze 4-7:
Fáze 1: Nápad
Tým: Vy
Způsob financování: Vaše úspory
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Najít si správný tým
Nápad je skvělá věc, ale nemá vůbec žádnou hodnotu. Často se mne lidé ptají, jestli jim někdo jejich nápad při crowdfundingové kampani neukradne. A já jim klidně a s čistým svědomím odpovídám: „Je nás na světě přes sedm miliard, takže je velmi pravděpodobné, že ten samý nápad už měl někdo jiný. Nicméně teprve když dokážete svůj nápad uskutečnit, tak mu dodáte hodnotu. A to ne každý dokáže.“. Proto se nebojte investovat Vaše úspory jednak do přípravy vzorku/prototypu/ukázky a pak do několika piv s lidmi, kterým věříte a které byste si dokázali představit jako členy budoucího realizačního týmu.
Fáze 2: Koncept
Tým: Fáze 1 + spoluzakladatelé
Způsob financování: Vaše úspory a vklady spoluzakladatelů
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Vytvořit 90% produkt
Dobře, tým máte a kromě Vašich úspor jste získali pro Váš nápad i práci, energii, úspory a další vstupy od zakládajícího týmu. Teď je tedy na čase pořádně zpracovat koncept. To znamená: připravit business plán (a to praktický,použitelný a prezentovatelný!) + připravit produkt + připravit (podle business plánu) obchodní kanály a marketing (mimochodem nezapomeňte, že má marketing 4P…tzn. není to pouze reklama). A ještě vysvětlení k těm „90%“. Ještě jsem neviděl žádný produkt, který by se po vstupu na trhu aspoň trochu neupravoval. Samozřejmě, musíte jít na trh s poctivě připraveným produktem, který má všechny náležitosti a spolehlivě plní očekávání zákazníků. Ale pokud byste měli s uvedením na trh čekat další měsíc kvůli tomu, že byste pro obal chtěli jiný odstín modré, tak zbytečně ztrácíte čas.
Fáze 3: Produkt
Tým: Fáze 2 + první zaměstnanci, dodavatelé, partneři, FFF
Způsob financování: Crowdfunding + Seed
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Umístit produkt na trh a začít prodávat
Máte produkt, máte připraveny obchodní kanály a myslíte si, že máte dobře nastavený marketing. Je ideální čas si vyzkoušet celou věc nanečisto a to skrz crowdfundingovou kampaň. Ta Vám poslouží jako zdroj financí (mít tým a dělat marketing není úplně levné) a hlavně si vyzkoušíte, jak žhavá je vlastně po Vašem produktu poptávka a jestli Váš marketing skutečně funguje. Kromě toho má crowdfunding ještě jednu výhodu…tvoří PR a PR umí občas oslovit i větší investory. Prvním větším investorem je zpravidla tzv. „anděl“, tedy člověk, který má pár zbytečných milionů, spoustu zkušeností, chuť se o ně podělit a tím pádem je to tedy někdo, kdo by se Vám do týmu aspoň na čas hodil. Penězům, které Vám anděl poskytne se říká „Seed investice“.
Příští týden na Startupisti.cz najdete druhou část článku „Moderní financování startupů“, která se bude zabývat fázemi „4. Výnosy, rostoucí výnosy a ještě více rostoucí výnosy“, „5. Provozní zisk“, „6. Pozitivní Cash Flow“, 7. „Dospělá firma“. Pokud by Vás téma financování startupů obzvláště zajímalo případně byste chtěli diskutovat správný způsob dělení podílu v nově vznikající firmě, napište nám prosím Vaše otázky do diskuse pod článkem či na Facebooku.
Jiří Panuška
http://startupisti.cz/moderni-financovani-startupu-1
25.05. 2016 Crowdfunding
Co je aktuálně H-Y-P-E? BUZZWORDS.07.04. 2016 Projekt
PODPOŘTE VYDÁNÍ KNIHY: Po stopách lovců velryb v severním Pacifiku03.04. 2016 Projekt
Vzdělávací sociální síť Nooledge je výuka i příležitost investovat15.03. 2016 Projekt
Nooledge dává možnost koupit si kousek startupu10.03. 2016 Rozhovor
Jakub Pacanda: Chci mít z Česka technologickou velmoc09.03. 2016 Rozhovor
Penězdroj/Fundhall - Jan Sedlák16.02. 2016 Crowdfunding
Banky musí pochopit nový svět. Jinak jim byznys ukradne #fintech06.02. 2016 Crowdfunding
Český crowdfunding v roce 201527.01. 2016 Projekt
Prvotní časák XEROX vznikl jako výsledek týdenního komiksového workshopu, ten vedl Vladimir 518, prozradili autoři nového časopisu, který už je mnohem dál23.01. 2016 Crowdfunding
Crowdfunding je v Česku populární, lidé rozdali desítky milionů korun22.01. 2016 Projekt
Úspěšný projekt na crowdfundingovém portálu Penězdroj – komiksový magazín XRXmag21.12. 2015 Crowdfunding
Crowdfunding: chcete ovlivnit, kam půjdou vaše peníze?21.12. 2015 Startup
Startupy v roce 2015: Hokejky, dospívání a konec legrace07.12. 2015 O nás
Lidé na Penězdroji financují první projekty01.12. 2015 O nás
Penězdroj dal peníze na první projekty23.11. 2015 Rozhovor
Rozhovor s autory projektu Penězdroj23.11. 2015 O nás
Ryze český crowdfundingový portál Penězdroj.cz spuštěn18.11. 2015 O nás
Dobré nápady podpoří Penězdroj17.11. 2015 Projekt
ZÁPISNÍK: S obry, troly a bez mozkomíšních tekutin03.11. 2015 O nás
Nový ryze český crowdfundingový portál Penězdroj.cz oficiálně spuštěn do ostrého provozu